Żyj finansowo! - czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym - XIII edycja

XIII edycja projektu „Żyj finansowo!” już za nami!
W czerwcu 2021 r. zakończyła się XIII edycja projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”. Edycja realizowana w roku szkolnym 2020/2021 objęła swym zasięgiem 675 uczniów i 22 nauczycieli ze szkół ponadpodstawowych z 13 województw.
Uczniowie liceów i techników, wyposażeni przez SKEF w publikacje „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” ukończyli 18-godzinne warsztaty zarządzania finansami osobistymi, otrzymując na koniec zajęć zaświadczenia potwierdzające udział w projekcie i upominek. Nauczyciele – trenerzy projektu przeprowadzili łącznie 396 godzin lekcyjnych zajęć, w większości w formie zdalnej.
12 nauczycieli – trenerów XIII edycji projektu, przy wsparciu SKEF, włączyło się aktywnie do udziału w międzynarodowej kampanii z zakresu edukacji finansowej Global Money Week (22-28 marca 2021 r.), przeprowadzając zajęcia z zakresu zarządzania finansami osobistymi dla 532 uczniów ze swoich szkół.
W ramach projektu zostały przeprowadzone dwa konkursy. Pierwszy – dla uczniów, polegał na przygotowaniu pracy pisemnej prezentującej plan realizacji marzenia o odbyciu kursu prawa jazdy i uzyskaniu dokumentu uprawniającego do poruszania się pojazdem, zakupie pierwszego samochodu i kosztach jego utrzymania przez dwa lata oraz sposobach sfinansowania tego marzenia. Z 34 nadesłanych prac konkursowych, Jury wybrało 10 najlepszych, a ich autorzy zostali uhonorowani nagrodami pieniężnymi (miejsca I-III) i nagrodami rzeczowymi (miejsca IV-X). Zdaniem Jury najlepszą pracę przygotowała Zuzanna Grochowska, uczennica z VII LO w Bydgoszczy.
Drugi konkurs był przeznaczony dla nauczycieli i polegał na opracowaniu autorskich materiałów dydaktycznych z zakresu tematyki projektu. Jury wyróżniło dwie prace konkursowe – Aleksandry Mroczkowskiej, nauczycielki z Zespołu Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym Brześciu i Kamila Olaka, nauczyciela z XXI Liceum Ogólnokształcącego z Warszawy. Wyróżnieni nauczyciele otrzymali nagrody pieniężne w kwocie 1,5 tys. zł.
Realizacja XIII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” była możliwa dzięki hojności i wsparciu Sponsorów i Partnerów projektu, którymi byli:
- Fundacji im. Franciszka Stefczyka, której głównym Fundatorem jest Kasa Stefczyka,
- SALTUS Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych,
- SALTUS Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.,
- Polska Izba Ubezpieczeń,
- Fundacja Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych,
- Fundacja Grzegorza Biereckiego „Kocham Podlasie”.
Dzięki naszym Sponsorom i Partnerom udział wszystkich uczniów i nauczycieli w projekcie był bezpłatny, za co składamy im serdeczne podziękowania!
Nagrodzeni nauczyciele w konkursie
W dniu 16 maja 2021 r. upłynął termin nadsyłania prac w konkursie dla nauczycieli „Żyj finansowo!”. Zadaniem uczestników konkursu było przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych z zakresu tematyki projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”. Jury dokonało oceny i wyboru najlepszych prac.
Z przyjemnością informujemy, że wyróżniono dwie prace, których autorami są Aleksandra Mroczkowska (Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym Brześciu) i Kamil Olak (XXI Liceum Ogólnokształcące w Warszawie). Nagrodzonym nauczycielom serdecznie gratulujemy!
Konkurs dla uczniów „Żyj finansowo!” rozstrzygnięty – znamy zwycięzców!
Nauczyciele – trenerzy projektu, przy wsparciu SKEF, włączyli się aktywnie do udziału w międzynarodowej kampanii z zakresu edukacji finansowej Global Money Week 2023 (Światowy Tydzień Pieniądza), która w tym roku odbyła się w dniach 20-26 marca pod hasłem „Zaplanuj swoje finanse i swoją przyszłość”. Nauczyciele przeprowadzili zajęcia z zakresu zarządzania finansami osobistymi dla uczniów ze swoich szkół. Młodzież wzięła również udział w organizowanym przez Stowarzyszenie webinarium „Nie daj się! – cyberbezpieczeństwo w sieci, w życiu i w finansach” oraz quizach wiedzy finansowej.
Konkurs dla uczniów
Przypomnijmy – zadaniem uczestników konkursu było przygotowanie pracy pisemnej na temat: „Moje pierwsze cztery kółka. Od dłuższego czasu Twoim marzeniem jest posiadanie „własnych czterech kółek”. Jednak, aby usiąść za kierownicą swojego auta, wcześniej należy ukończyć kurs prawa jazdy, zdać egzamin, kupić samochód i… No właśnie, i co dalej? Przedstaw szczegółowy plan realizacji powyższego marzenia. Oprócz kosztów kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. B oraz zakupu samochodu, uwzględnij także 2-letni koszt utrzymania własnego auta. Nie zapomnij o wszystkich opłatach, zarówno tych obowiązkowych, jak i „niezaplanowanych”. Wyjaśnij, czym się kierowałeś przy wyborze samochodu. Opisz źródła finansowania wszystkich wydatków”.
Termin nadsyłania prac konkursowych upłynął w dniu 25 kwietnia 2021 r. Jury konkursu dokonało oceny 34 nadesłanych prac. Zgodnie z werdyktem Jury, Laureatami konkursu zostali:

I miejsce (nagroda pieniężna 2.000 zł) – Grochowska Zuzanna
szkoła: VII Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy ; opiekun: Anna Wolnik

II miejsce (nagroda pieniężna 1.500 zł) – Kulesz Marcelina
szkoła: II Liceum Ogólnokształcące w Kwidzynie ; opiekun: Maria Kołłupajło

III miejsce (nagroda pieniężna 1.000 zł) – Banaszkiewicz Kamil
szkoła: Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie; opiekun: Agnieszka Chobot
Lista uczestników konkursu, którzy otrzymują nagrody rzeczowe:
IV miejsce – Zalewska Marta
szkoła: Zespół Szkół nr 3 w Wyszkowie; opiekun: Renata Lalak
V miejsce – Ratajczak Kornelia
szkoła: Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Krotoszynie ; opiekun: Ewa Kowalska
VI miejsce – Maciejewska Paulina
szkoła: VII Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy; opiekun: Anna Wolnik
VII miejsce – Cedro Natalia
szkoła: Zespół Szkół Ekonomicznych w Kielcach; opiekun: Ewa Machnicka-Zielińska
VIII miejsce – Michalak Mikołaj
szkoła: Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie; opiekun: Agnieszka Chobot
IX miejsce – Mazur Maksymilian
szkoła: II Liceum Ogólnokształcące w Wałbrzychu; opiekun: Beata Trzcińska
X miejsce – Szukała Paulina
szkoła: VII Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy ; opiekun: Anna Wolnik
Gratulujemy! Z nagrodzonymi uczestnikami konkursu skontaktujemy się za mailowo w celu ustalenia szczegółów przekazania nagród. Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział.
Żyj finansowo! Konkurs dla uczniów
Corocznie, w ramach projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”, organizowany jest konkurs dla uczniów – uczestników bieżącej edycji projektu, którego celem jest zwiększenie efektywności przyswajania nabytej wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi. Zadaniem uczestnika konkursu jest przygotowanie pracy pisemnej.
Tematem tegorocznej edycji konkursu jest: „Moje pierwsze cztery kółka. Od dłuższego czasu Twoim marzeniem jest posiadanie „własnych czterech kółek”. Jednak, aby usiąść za kierownicą swojego auta, wcześniej należy ukończyć kurs prawa jazdy, zdać egzamin, kupić samochód i… No właśnie, i co dalej? Przedstaw szczegółowy plan realizacji powyższego marzenia. Oprócz kosztów kursu i egzaminu na prawo jazdy kat. B oraz zakupu samochodu, uwzględnij także 2-letni koszt utrzymania własnego auta. Nie zapomnij o wszystkich opłatach, zarówno tych obowiązkowych, jak i „niezaplanowanych”.
Na etapie eliminacji prace konkursowe oceniane są przez nauczycieli – trenerów projektu, którzy dokonują wyboru maksymalnie dwóch najlepszych prac z każdej grupy projektowej. Wytypowane przez nauczycieli prace kwalifikowane są do finału konkursu. Pracę konkursową wraz z formularzem zgłoszeniowym należy przesłać w wersji elektronicznej na adres: kkolodziejczyk@skef.pl
Termin przesyłania prac konkursowych upływa 25 kwietnia 2021 r.
Jury konkursu dokona oceny nadesłanych prac konkursowych i wybierze 10 najlepszych prac biorąc pod uwagę kryteria wskazane w regulaminie konkursu, a następnie wyłoni 3 laureatów, którzy zostaną uhonorowani nagrodami pieniężnymi: I miejsce – 2.000 zł, II miejsce – 1.500 zł i III miejsce – 1.000 zł. Autorzy pozostałych 7 najlepszych prac otrzymają nagrody rzeczowe.
Lista nagrodzonych uczestników konkursu zostanie opublikowana do dnia 24 maja 2021 r.
UWAGA! W konkursie mogą wziąć udział wyłącznie uczestniczy XIII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.
Żyj finansowo! Konkurs dla nauczycieli
W XIII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” po raz pierwszy zostanie przeprowadzony konkurs dla nauczycieli (trenerów bieżącej edycji projektu) na opracowanie autorskich materiałów dydaktycznych z zakresu tematyki projektu (jednego wybranego rozdziału publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” D. Wieczorek, wydanie V, Gdynia 2019). Praca konkursowa powinna składać się z następujących elementów: scenariusza lekcji (przygotowanego zgodnie ze wzorem – Załącznik nr 1 do Regulaminu), prezentacji multimedialnej, karty pracy i zadania domowego.
Pracę konkursową wraz z formularzem zgłoszeniowym należy przesłać w wersji elektronicznej na adres: kkolodziejczyk@skef.pl
Termin przesyłania prac konkursowych upływa 16 maja 2021 r.
Jury konkursu dokona oceny nadesłanych prac konkursowych biorąc pod uwagę kryteria wskazane w regulaminie konkursu. Autorzy trzech najlepszych prac zostaną uhonorowani nagrodami pieniężnymi w kwocie 1.500 zł każda.
Wyniki konkursu zostaną ogłoszone do dnia 21 czerwca 2021 r.
UWAGA! W konkursie mogą wziąć udział wyłącznie nauczyciele pełniący rolę trenera XIII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.
Szkolenie dla nauczycieli – trenerów projektu
W dniu 12 stycznia 2021 r. odbyło się szkolenie on-line dla nauczycieli – trenerów XIII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przygotowujące do prowadzenia zajęć z uczniami. W warsztatach uczestniczyli nauczyciele, którzy po raz pierwszy biorą udział w projekcie oraz dotychczasowi trenerzy, którzy wyrazili chęć udziału w szkoleniu.
Zakres szkolenia:
- Wprowadzenie do projektu, sprawy organizacyjne – 0,5h (prowadzenie: Katarzyna Kołodziejczyk – SKEF)
- Prezentacja i omówienie scenariuszy lekcji z zakresu ubezpieczeń – 1h (prowadzenie: Agnieszka Durska – Polska Izba Ubezpieczeń)
- Prezentacja i omówienie publikacji „Żyj finansowo!” i zajęć warsztatowych – 2,5h -(prowadzenie: Ewa Kruk, Katarzyna Kołodziejczyk – SKEF).
Nauczyciele otrzymali komplety materiałów dydaktycznych (publikacja „Żyj finansowo!”, przewodnik metodyczny, scenariusze zajęć, prezentacje multimedialne), a uczniowie publikację „Żyj finansowo!” w wersji papierowej lub cyfrowej.
Warsztaty w ramach projektu realizowane są przez nauczycieli od 18 stycznia 2021 r. w formie zajęć zdalnych zgodnie z indywidualnymi harmonogramami.
Ruszyła XIII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”
W październiku 2020 r. Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej rozpoczęło realizację XIII edycji projektu edukacyjnego „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”. 18-godzinne zajęcia warsztatowe dla uczniów rozpoczną się od 18 stycznia 2021 r. i zakończą najpóźniej 31 maja 2021 r. Dodatkowo uczniowie wezmą udział w konkursie, który będzie polegał na przygotowaniu pracy pisemnej na wskazany temat z obszaru zarządzania finansami osobistymi i edukacji finansowej. Dla zwycięzców przewidziano nagrody pieniężne.
W roku szkolnym 2020/2021 projekt będzie realizowany w następujących szkołach:
- V Liceum Ogólnokształcące w Gdyni – trener: Antoszkiewicz-Bajc Agnieszka
- Technikum Organizacji i Zarządzania w Szczecinie – trener: Araszkiewicz Patryk
- Zespół Szkół Kształtowania Środowiska i Agrobiznesu w Giżycku – trener: Arian Andrzej
- Zespół Szkół Zawodowych w Ostródzie – trener: Bunalska Monika
- Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie – trener: Chobot Agnieszka
- Zespół Szkół Elektrycznych i Ogólnokształcących w Krośnie – trener: Drozd Justyna
- Akademia – Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży w Łodzi – trener: Eksman Czesław
- Zespół Szkół w Nakle nad Notecią – trener: Fedec Małgorzata
- Liceum Ogólnokształcące w Iłży – trener: Gierasińska Katarzyna
- Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Kwidzynie – trener: Kołłupajło Maria
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Chwałowicach – trener: Kopeć-Fila Agnieszka
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 w Krotoszynie – trener: Kowalska Ewa
- Zgierski Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Zgierzu – trener: Kulik Łukasz
- Zespół Szkół nr 3 w Wyszkowie – trener: Lalak Renata
- Zespół Szkół Ekonomicznych w Kielcach – trener: Machnicka-Zielińska Ewa
- Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym Brześciu – trener: Mroczkowska Aleksandra
- XXI Liceum Ogólnokształcące w Warszawie – trener: Olak Kamil
- Zespół Szkół w Strzegomiu – trener: Oleszko-Skiera Agnieszka
- Zespół Szkół Technicznych w Międzyrzecu Podlaskim – trener: Szymańska Beata
- II Liceum Ogólnokształcące w Wałbrzychu – trener: Trzcińska Beata
- VII Liceum Ogólnokształcące w Bydgoszczy – trener: Wolnik Anna
- III Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Krakowie – trener: Wróbel Piotr
Zakończenie XII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”
Z dniem 30 czerwca 2020 r. Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej zakończyło realizację XII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.
25 nauczycieli przeprowadziło łącznie 450 godzin zajęć warsztatowych, w których udział wzięło ponad 800 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski.
Wszyscy uczestnicy projektu zostali wyposażeni nieodpłatnie w publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”, a na koniec zajęć otrzymali drobny upominek oraz zaświadczenie udziału w projekcie.
Dodatkowo uczniowie mieli możliwość udziału w spotkaniach z przedstawicielami Kasy Stefczyka, którzy przybliżyli młodzieży historię spółdzielczości finansowej w Polsce, podzielili się swoim doświadczeniem z pracy w instytucji finansowej oraz odpowiedzieli na wszelkie pytania dotyczące produktów i usług finansowych, co stanowiło uzupełnienie i pogłębienie wiedzy zdobytej podczas zajęć.

Żyj finansowo! Konkurs dla uczniów
Michał Budzanowski – zwycięzca konkursu „Żyj finansowo!”, uczeń XXI Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie
Pragniemy złożyć serdeczne podziękowania trenerom projektu za owocną współpracę oraz za ich aktywność i zaangażowanie w prowadzenie zajęć warsztatowych, zaś uczestnikom projektu za chęć udziału w zajęciach, otwartość na nową wiedzę i wyzwania oraz pomysłowość i kreatywność w przygotowaniu prac konkursowych.
Jednocześnie dziękujemy Partnerom i Sponsorom projektu – Fundacji Stefczyka, której fundatorem jest Kasa Stefczyka, SALTUS Ubezpieczenia, Polskiej Izbie Ubezpieczeń, Fundacji Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych oraz Fundacji Grzegorza Biereckiego „Kocham Podlasie” – bez ich wsparcia finansowego i merytorycznego nasze działania edukacyjne nie dotarłyby do tak szerokiego grona odbiorców.
Konkurs „Żyj finansowo!” rozstrzygnięty – znamy zwycięzców!
Przypomnijmy, zadaniem uczestników konkursu było przygotowanie pracy pisemnej na temat: „Zaprezentuj swój pomysł na realizację zajęć poświęconych jednemu z tematów/rozdziałów publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”. W swojej pracy opisz przebieg zajęć oraz stwórz materiały dodatkowe (np. prezentacja multimedialna, film, zadanie matematyczne, krzyżówka lub inne formy), które w atrakcyjny sposób przybliżą odbiorcom wybrany temat/rozdział. Wykorzystaj wiedzę zdobytą podczas udziału w projekcie oraz informacje pozyskane samodzielnie z innych, rzetelnych źródeł”.
Jury konkursu dokonało oceny wszystkich nadesłanych 46 prac konkursowych.
Werdyktem Jury 21 maja 2020 roku, Laureatami konkursu zostali:
I miejsce (nagroda pieniężna 3.000 zł) – Michał Budzanowski
XXI Liceum Ogólnokształcące w Warszawie; opiekun Kamil Olak
II miejsce (nagroda pieniężna 2.000 zł) – Julia Jungiewicz
II Liceum Ogólnokształcące w Wałbrzychu; opiekun Beata Trzcińska
III miejsce (nagroda pieniężna 1.000 zł) – Patrycja Chmielewska
I Liceum Ogólnokształcące w Wyszkowie; opiekun Beata Sierzan
Lista pozostałych nagrodzonych uczestników konkursu (nagrody rzeczowe; miejsca IV – XIII):
IV miejsce – Maria Bolek
II Liceum Ogólnokształcące w Chrzanowie; opiekun Mirosława Sojka
V miejsce – Oliwia Rzeszutek
I Liceum Ogólnokształcące w Łańcucie; opiekun Marta Kaczmarczyk
VI miejsce – Paweł Solarczyk
I Liceum Ogólnokształcące w Pleszewie; opiekun Radosław Witkowski
VII miejsce – Szymon Frączek
Techniczne Zakłady Naukowe w Częstochowie; opiekun Agnieszka Chobot
VIII miejsce – Wiktoria Bekasiewicz
II Liceum Ogólnokształcące w Radomiu; opiekun Lidia Krzyżyk-Chrząstek
IX miejsce – Małgorzata Dolatowska
Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Starym Brześciu; opiekun Aleksandra Mroczkowska
X miejsce – Kinga Porańczyk
Zespół Szkół nr 8 w Szczecinie; opiekun Patryk Araszkiewicz
XI miejsce – Wojciech Prądzyński
Zespół Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku; opiekun Katarzyna Gomoracka
XII miejsce – Julia Kutera
II Liceum Ogólnokształcące w Radomiu; opiekun Lidia Krzyżyk-Chrząstek
XIII miejsce – Adriana Poniatowska
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Siedlcach; opiekun Wioletta Pieńkowska
Serdecznie GRATULUJEMY! Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział.
Wpłynęło 46 prac konkursowych
W dniu 24 kwietnia 2020 r. upłynął termin nadsyłania prac w konkursie „Żyj finansowo!”. Wpłynęło 46 prac konkursowych. Dziękujemy za zainteresowanie naszym konkursem. Lista nagrodzonych uczestników zostanie opublikowana na stronie projektu do dnia 22 maja 2020 r.
Zmiany w konkursie „Żyj finansowo!”
W związku z ogłoszonym w dniu 20 marca 2020 roku stanem epidemii koronawirusa w Polsce, Zarząd Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej z siedzibą w Gdyni podjął decyzję co do zmiany trybu przeprowadzenia konkursu „Żyj finansowo!” w ramach XII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” polegającego na odstąpieniu od organizacji finału konkursu i wyłonienia zwycięzców konkursu na podstawie nadesłanych prac konkursowych.
Powołane przez Organizatora Jury Konkursu dokona oceny nadesłanych prac konkursowych i wybierze spośród nich 13 najlepszych, biorąc pod uwagę kryteria określone w Regulaminie Konkursu. Spośród autorów wyłonionych 13 najlepszych prac, Jury wybierze 3 laureatów, którzy otrzymają nagrody pieniężne:
- 3.000 zł za zajęcie I miejsca w konkursie,
- 2.000 zł za zajęcie II miejsca w konkursie,
- 1.000 zł za zajęcie III miejsca w konkursie.
Autorzy pozostałych 10 najlepszych prac konkursowych otrzymają nagrody rzeczowe ufundowane przez Organizatora oraz Sponsorów i Partnerów Konkursu. Lista nagrodzonych uczestników Konkursu zostanie opublikowana na stronie projektu do dnia 22 maja 2020 r. Wręczenie nagród odbędzie się w terminie do 15 dni roboczych od dnia opublikowania wyników Konkursu na stronie internetowej.
Nie ulega zmianie termin i sposób nadsyłania prac konkursowych.
Zapoznaj się z Regulaminem Konkursu.
Uwaga! Nowy formularz zgłoszeniowy do konkursu.
Zmiany trybu przeprowadzenia Konkursu wchodzą w życie w dniu 25 marca 2020 r. (zgodnie z uchwałą nr 1 Zarządu SKEF z dnia 25 marca 2020 r.). Jednocześnie SKEF zastrzega możliwość kolejnej zmiany terminów konkursowych z uwagi na stan sytuacji epidemiologicznej w Polsce.
Konkurs „Żyj finansowo!”
W ramach projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” organizowany jest konkurs „Żyj finansowo!” dla wszystkich uczniów biorących udział w XII edycji projektu, którego celem jest zwiększenie efektywności przyswajania nabytej wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi. Do pobrania: Regulamin konkursu oraz Formularz zgłoszeniowy. Konkurs podzielony jest na dwie części – eliminacje i finał.
Eliminacje
Zadaniem uczestnika konkursu jest przygotowanie pracy pisemnej na temat:
„Zaprezentuj swój pomysł na realizację zajęć poświęconych jednemu z tematów/rozdziałów publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”. W swojej pracy opisz przebieg zajęć oraz stwórz materiały dodatkowe (np. prezentacja multimedialna, film, zadanie matematyczne, krzyżówka lub inne formy), które w atrakcyjny sposób przybliżą odbiorcom wybrany temat/rozdział. Wykorzystaj wiedzę zdobytą podczas udziału w projekcie oraz informacje pozyskane samodzielnie z innych, rzetelnych źródeł”
i przekazanie jej nauczycielowi realizującemu projekt. Nauczyciel, po dokonaniu wyboru maksymalnie dwóch najlepszych prac spośród prac otrzymanych od uczniów, przesyła wybrane prace wraz z formularzem zgłoszeniowym do SKEF na adres: e-mail kkolodziejczyk@skef.pl.
Termin przyjmowania zgłoszeń upływa 24 kwietnia 2020 r.
Finał
Jury konkursu dokona oceny nadesłanych prac konkursowych i wybierze 10 najlepszych, biorąc pod uwagę kryteria wskazane w regulaminie konkursu. Autorzy wyłonionych prac wraz z opiekunami (nauczycielami – trenerami projektu) zostaną zaproszeni do udziału w finale konkursu, który odbędzie się w dniach 5-6 czerwca 2020 r. we Warszawie. Finałowa „10” zmierzy się z pytaniami oraz zadaniami finałowymi i powalczy o zwycięstwo w konkursie. Dla laureatów konkursu przewidziane są nagrody pieniężne:
- I miejsce – 3.000 zł,
- II miejsce – 2.000 zł,
- III miejsce – 1.000 zł.
Uwaga! W konkursie mogą wziąć udział wyłącznie uczniowie uczestniczący w XII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.

XII edycja projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”
Po zakończeniu rekrutacji nauczycieli szkół ponadpodstawowych, przyszłych trenerów, Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej rozpoczęło realizację XII edycji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”.
W roku szkolnym 2019/2020 projekt będzie realizowany przez 25 trenerów w 25 szkołach ponadpodstawowych z całego kraju:
- Araszkiewicz Patryk Zespół Szkół nr 8 im. Stanisława Staszica w Szczecinie (woj. zachodniopomorskie)
- Chobot Agnieszka Techniczne Zakłady Naukowe im. gen. Władysława Sikorskiego w Częstochowie (woj. śląskie)
- Drozd Justyna Zespół Szkół Elektrycznych i Ogólnokształcących w Krośnie (woj. podkarpackie)
- Dudek Lidia Zespół Szkół im. Emilii Sczanieckiej w Pniewach (woj. wielkopolskie)
- Dymek Maria Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Kartuzach (woj. pomorskie)
- Fedec Małgorzata Zespół Szkół im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią (woj. kujawsko-pomorskie)
- Gollus Bożena Technikum im. gen. Józefa Hallera w Owidzu (woj. pomorskie)
- Gomoracka Katarzyna Zespół Szkół Mechanicznych i Logistycznych im. Tadeusza Tańskiego w Słupsku (woj. pomorskie)
- Kaczmarczyk Marta I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Łańcucie (woj. podkarpackie)
- Kowalska Ewa Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 2 im. Karola Fryderyka Libelta w Krotoszynie (woj. wielkopolskie)
- Krzeszowska Małgorzata I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu (woj. podkarpackie)
- Krzyżyk-Chrząstek Lidia II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Radomiu (woj. mazowieckie)
- Maluśki Piotr I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie (woj. wielkopolskie)
- Michalska Joanna Zespół Szkół im. Króla Kazimierza Jagiellończyka w Łęcznej (woj. lubelskie)
- Mroczkowska Aleksandra Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Jadwigi Dziubińskiej w Starym Brześciu (woj. kujawsko-pomorskie)
- Olak Kamil XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Warszawie (woj. mazowieckie)
- Pieńkowska Wioletta Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Siedlcach (woj. mazowieckie)
- Rakoczy Ewa Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Franciszka Stefczyka w Czernichowie (woj. małopolskie)
- Sierzan Beata I Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Wyszkowie (woj. mazowieckie)
- Sojka Mirosława II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Chrzanowie (woj. małopolskie)
- Syska Beata Zespół Szkół Technicznych we Włocławku (woj. kujawsko-pomorskie)
- Szymańska Beata Zespół Szkół Technicznych im. Unitów Podlaskich w Międzyrzecu Podlaskim (woj. lubelskie)
- Trzcińska Beata II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu (woj. dolnośląskie)
- Witkowski Radosław I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Pleszewie (woj. wielkopolskie)
- Wolnik Anna VII Liceum Ogólnokształcące im Janusza Kusocińskiego w Bydgoszczy (woj. kujawsko-pomorskie)
Partnerzy i Sponsorzy projektu:
Fundacja im. Franciszka Stefczyka, której Głównym Fundatorem jest Kasa Stefczyka
SALTUS Ubezpieczenia
Polska Izba Ubezpieczeń
Fundacja Wspierania Ubezpieczeń Wzajemnych
Fundacja Grzegorza Biereckiego „Kocham Podlasie”
Opis programu:
Inicjatywy edukacyjne podejmowane przez Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej mają na celu rozbudzenie świadomości, kształtowanie postaw oraz zwiększenie wiedzy w zakresie szeroko pojmowanej edukacji finansowej. Inicjatywy te mają wymiar praktyczny – pozwalają na bardziej świadome funkcjonowanie w szybko zmieniającym się otoczeniu społeczno-gospodarczym, kształtują dobre nawyki i wzmacniają kompetencje finansowe.
Szczególnego wsparcia w nabyciu umiejętności zarządzania finansami osobistymi wymagają uczniowie szkół ponadpodstawowych – młodzi ludzie, którzy niebawem wkroczą w dorosłe finansowe życie. Ich ewentualne błędne decyzje finansowe mogą w przyszłości skutkować negatywnym zjawiskiem społecznym, jakim jest nadmierne zadłużenie prowadzącym często do wykluczenia finansowego i społecznego.
W grudniu 2007 r. pracownicy Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej przeprowadzili badanie ankietowe na grupie młodzieży (blisko 2200 osób) w szkołach zróżnicowanych pod względem geograficznym oraz kierunkowym (licea, szkoły zawodowe). Wyniki badania utwierdziły nas w przekonaniu, że należy podjąć działanie na rzecz podniesienia poziomu edukacji finansowej i opracować podręcznik, który będzie oparty na filozofii nabycia praktycznych umiejętności zarządzania finansami osobistymi.
Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej we współpracy z dr Dariuszem Wieczorkiem przygotowało projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” skierowany do uczniów szkół ponadgimnazjalnych (obecnie szkół ponadpodstawowych każdego typu). Celem projektu jest transfer wiedzy i budowanie kompetencji z zakresu zarządzania finansami osobistymi w sposób przyjazny i praktyczny, przy wykorzystaniu warsztatowych form i w oparciu o nowatorski podręcznik „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” autorstwa dr Dariusza Wieczorka.
Zakres tematyczny publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”:
Rozdział pierwszy „Planowanie finansowe: twoja mapa drogowa” – przykładowe zagadnienia: planowanie finansowe, potrzeba a zachcianka, cele, metoda SMART, rejestr finansów osobistych, fundamentalne zasady postępowania z pieniędzmi.
Rozdział drugi „Kariera: praca, którą kochasz” – przykładowe zagadnienia: ścieżka kariery, umiejętności pracownicze, dodatkowe świadczenia pracownicze, wpływ wykształcenia na wysokość dochodów, cechy przedsiębiorcze.
Rozdział trzeci „Budżet: nie zbankrutuj!” – przykładowe zagadnienia: budżet osobisty, płynność finansowa, dochody, wydatki, wpływ obciążeń fiskalnych i obowiązkowych składek na wysokość wynagrodzenia, zarządzanie pieniędzmi.
Rozdział czwarty „Oszczędności i inwestycje: twoje pieniądze w działaniu” – przykładowe zagadnienia: oszczędzanie a inwestowanie, wartość pieniądza w czasie, mechanizm składania procentów, zasada 72, ryzyko inwestycyjne, stopa zwrotu, dywersyfikacja, inflacja, rynek kapitałowy, instrumenty finansowe.
Rozdział piąty „Kredyt: kup dzisiaj, zapłać jutro” – przykładowe zagadnienia: kredytowe ABC, wybrane rodzaje kredytów (kredyt studencki, ratalny, hipoteczny, karta kredytowa), porównanie ofert kredytowych, historia kredytowa, odpowiedzialność kredytowa, zadłużenie, wyjście z zadłużenia.
Rozdział szósty „Ubezpieczenie: twoja ochrona” – przykładowe zagadnienia: istota ubezpieczeń, zarządzanie ryzykiem, polisa, składka ubezpieczeniowa, suma ubezpieczenia, koszty ubezpieczenia, franszyza, rodzaje ubezpieczeń (ubezpieczenie samochodu, mienia, na życie, emerytalne, od odpowiedzialności cywilnej, na wypadek niezdolności do pracy), plan ubezpieczeniowy.
Na potrzeby projektu zostały ponadto opracowane materiały dla nauczycieli – trenerów projektu: przewodnik metodyczny i prezentacja multimedialna wraz z dodatkami w postaci plików pdf.
Projekt „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” obejmuje cyklu 15-18 godzin zajęć lekcyjnych w formie warsztatów prowadzonych w szkołach przez uprzednio przeszkolonych nauczycieli – trenerów. Każdy uczeń biorący udział w projekcie otrzymuje bezpłatny egzemplarz publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”, zaś nauczyciel – trener komplet materiałów dydaktycznych oraz wynagrodzenie. W ramach projektu organizowany jest ogólnopolski konkurs dla uczniów „Żyj finansowo!” z atrakcyjnymi nagrodami, którego celem jest zwiększenie efektywności przyswajania nabytej wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi. Na koniec zajęć uczniowie i nauczyciele otrzymują zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie.
Udział uczniów, nauczyciela i szkoły w projekcie jest bezpłatny. Informację na temat rekrutacji do projektu można znaleźć w zakładce „Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów”.
Nauczycieli zainteresowanych współpracą przy realizacji projektu „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” zachęcamy do zapoznania się z przebiegiem poprzednich edycji projektu w zakładce „Poprzednie edycje projektu ŻF”
Informacji na temat projektu udziela:
Katarzyna Kołodziejczyk-Tokarczyk – kierownik projektu
tel. 58 624-98-72, e-mail: kkolodziejczyk@skef.pl
Zakres tematyczny:
Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” z zakresu edukacji finansowej obejmuje zagadnienia z obszaru zarządzania finansami osobistymi.
Zakres tematyczny publikacji „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”:
Rozdział pierwszy „Planowanie finansowe: twoja mapa drogowa” – przykładowe zagadnienia: planowanie finansowe, potrzeba a zachcianka, cele, metoda SMART, rejestr finansów osobistych, fundamentalne zasady postępowania z pieniędzmi.
Rozdział drugi „Kariera: praca, którą kochasz” – przykładowe zagadnienia: ścieżka kariery, umiejętności pracownicze, dodatkowe świadczenia pracownicze, wpływ wykształcenia na wysokość dochodów, cechy przedsiębiorcze.
Rozdział trzeci „Budżet: nie zbankrutuj!” – przykładowe zagadnienia: budżet osobisty, płynność finansowa, dochody, wydatki, wpływ obciążeń fiskalnych i obowiązkowych składek na wysokość wynagrodzenia, zarządzanie pieniędzmi.
Rozdział czwarty „Oszczędności i inwestycje: twoje pieniądze w działaniu” – przykładowe zagadnienia: oszczędzanie a inwestowanie, wartość pieniądza w czasie, mechanizm składania procentów, zasada 72, ryzyko inwestycyjne, stopa zwrotu, dywersyfikacja, inflacja, rynek kapitałowy, instrumenty finansowe.
Rozdział piąty „Kredyt: kup dzisiaj, zapłać jutro” – przykładowe zagadnienia: kredytowe ABC, wybrane rodzaje kredytów (kredyt studencki, ratalny, hipoteczny, karta kredytowa), porównanie ofert kredytowych, historia kredytowa, odpowiedzialność kredytowa, zadłużenie, wyjście z zadłużenia.
Rozdział szósty „Ubezpieczenie: twoja ochrona” – przykładowe zagadnienia: istota ubezpieczeń, zarządzanie ryzykiem, polisa, składka ubezpieczeniowa, suma ubezpieczenia, koszty ubezpieczenia, franszyza, rodzaje ubezpieczeń (ubezpieczenie samochodu, mienia, na życie, emerytalne, od odpowiedzialności cywilnej, na wypadek niezdolności do pracy), plan ubezpieczeniowy.
Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów:
Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przeznaczony jest dla uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych każdego typu.
Kryteria rekrutacyjne do projektu
W projekcie mogą wziąć udział nauczyciele przedmiotów: podstawy przedsiębiorczości, ekonomia w praktyce, biznes i zarządzanie oraz przedmiotów zawodowych ekonomicznych. Jeśli nauczyciel nie spełnia wskazanego kryterium, a chciałby pełnić rolę trenera projektu, musi spełnić jeden z poniższych warunków:
- Posiadać wykształcenie ekonomiczne
- Posiadać doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Ponadto, przy wyborze trenerów oceniane będą: motywacja nauczyciela do udziału w projekcie, dotychczasowe doświadczenie w realizacji projektów z zakresu edukacji finansowej/ekonomicznej/przedsiębiorczej oraz podstawowa wiedza w zakresie zarządzania finansami osobistymi.
Nauczyciel zakwalifikowany do projektu otrzyma:
- Komplet materiałów dydaktycznych, w tym publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
- Szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć w projekcie,
- Wynagrodzenie (umowa zlecenia),
- Pomoc przy wdrożeniu i realizacji projektu,
- Zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie i pełnienie roli trenera projektu.
Liczba miejsc w projekcie jest ograniczona.
Informacje dla uczestników:
Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przeznaczony jest dla uczniów szkół ponadpodstawowych każdego typu. Uczniowie do projektu rekrutowani są przez nauczyciela – trenera, uprzednio zakwalifikowanego do projektu.
Uczeń zakwalifikowany do projektu otrzyma:
- Możliwość bezpłatnego udziału w cyklu 15-18 godzin zajęć lekcyjnych w formie warsztatowej z zakresu zarządzania finansami osobistymi,
- Publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
- Możliwość udziału w ogólnopolskim konkursie „Żyj finansowo!” z atrakcyjnymi nagrodami,
- Zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie.
Info dla nauczycieli – trenerów
Projekt edukacyjny „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” przeznaczony jest dla uczniów i nauczycieli szkół ponadpodstawowych każdego typu.
Zakres zadań nauczyciela – trenera w projekcie
Podstawowym zadaniem trenera projektu jest przeprowadzenie zajęć edukacyjnych (warsztatów) w szkole w wymiarze 15-18 godzin lekcyjnych z grupą ok. 25 uczniów w oparciu o materiały otrzymane w ramach projektu. Ponadto do zadań nauczyciela – trenera należy m.in.:
- Rekrutacja uczniów do projektu (grupa ok. 25 uczniów),
- Udział w szkoleniu przygotowującym do prowadzenia zajęć w projekcie,
- Uzyskanie zgody dyrekcji szkoły na przeprowadzenie zajęć w pomieszczeniach szkoły,
- Uzyskanie pisemnych oświadczeń uczniów lub ich rodziców/opiekunów prawnych o wyrażeniu zgody na udział w projekcie, udział w badaniu ewaluacyjnym, na wykorzystanie wizerunku i przetwarzanie danych osobowych,
- Przeprowadzenie badania ewaluacyjnego wśród uczniów oraz udział w badaniu przeznaczonym dla nauczycieli,
- Organizacja I etapu konkursu „Żyj finansowo!”, weryfikacja prac uczniów, wybór i przesłanie co najmniej jednej pracy konkursowej, a w przypadku zakwalifikowania się ucznia do finału konkursu, udział wraz z uczniem w II etapie konkursu,
- Przygotowanie i przesłanie dokumentacji projektowej.
Nauczyciel zakwalifikowany do projektu otrzyma:
- Komplet materiałów dydaktycznych, w tym publikację „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym”,
- Szkolenie przygotowujące do prowadzenia zajęć w projekcie,
- Wynagrodzenie (umowa zlecenia),
- Pomoc przy wdrożeniu i realizacji projektu,
- Zaświadczenie potwierdzające udział w projekcie i pełnienie roli trenera projektu.
Informację na temat rekrutacji do projektu można znaleźć w zakładce „Zasady rekrutacji nauczycieli – trenerów”.
Konkurs dla uczniów:
W ramach projektu edukacyjnego „Żyj finansowo! czyli jak zarządzać finansami w życiu osobistym” organizowany jest corocznie ogólnopolski konkurs dla uczniów.
Celem konkursu jest zwiększenie efektywności przyswajania nabytej wiedzy z zakresu racjonalnego gospodarowania finansami osobistymi.
Konkurs jest dwuetapowy.
Pierwszy etap – ELIMINACJE – organizowany jest przez nauczyciela w szkole wśród uczniów uczestniczących w bieżącej edycji projektu. Zadaniem uczestnika konkursu jest przygotowanie pracy pisemnej na wskazany w regulaminie konkursu temat, nawiązujący do zagadnień omawianych podczas zajęć warsztatowych i wiedzy ogólnej. Zadaniem nauczyciela jest weryfikacja i wybór 1-2 najlepszych prac, które następnie zobowiązany jest przesłać do organizatora konkursu.
Drugi etap – FINAŁ – w finale konkursu biorą udział autorzy 10 najwyżej ocenionych prac konkursowych, wybranych spośród prac nadesłanych przez nauczycieli. Oceny prac i kwalifikacji do finału dokonuje jury konkursu. Uczniowi w finale towarzyszy nauczyciel – trener lub inny opiekun, jeśli z przyczyn obiektywnych nauczyciel nie może uczestniczyć w wydarzeniu. Podczas finału jego uczestnicy rozwiązują zestawy zadań i pytań finałowych. Walczą o tytuł laureata ogólnopolskiego konkursu oraz atrakcyjne nagrody, które są przewidziane dla wszystkich finalistów.
Z relacjami z finałów poprzednich edycji konkursów można zapoznać się w zakładce „Poprzednie edycje projektu ŻF”.
Do pobrania:
Projekt w liczbach
Uczniowie, szkoły i trenerzy
I edycja (2008/2009) – 192 uczniów, 7 szkół, 5 trenerów
II edycja (2009/2010) – 537 uczniów, 23 szkoły, 21 trenerów
III edycja (2010/2011) – 594 uczniów, 23 szkoły, 22 trenerów
IV edycja (2011/2012) – 717 uczniów, 27 szkół, 27 trenerów
V edycja (2012/2013) – 714 uczniów, 25 szkół, 24 trenerów
VI edycja (2013/2014) – 438 uczniów, 20 szkół, 19 trenerów
VII edycja (2014/2015) – 790 uczniów, 32 szkoły, 32 trenerów
VIII edycja (2015/2016) – 741 uczniów, 24 szkoły, 24 trenerów
IX edycja (2016/2017) – 585 uczniów, 21 szkół, 21 trenerów
X edycja (2017/2018) – 827 uczniów, 25 szkół, 25 trenerów
XI edycja (2018/2019) – 752 uczniów, 30 szkół, 27 trenerów
XII edycja (2019/2020) – 814 uczniów, 25 szkół, 25 trenerów
XIII edycja (2020/2021) – 675 uczniów, 22 szkoły, 22 trenerów
Archiwalne edycje projektu: