Wiosna 2021 roku przyniesie spore zmiany dla konsumentów, planujących kupić sprzęt AGD. Od 1 marca 2021 roku już nie kupimy pralki czy zmywarki w klasie A+++. Unia Europejska wraca do uproszczonej skali etykiet dotyczących efektywności energetycznej. Czy to jedyne zmiany? Nie, wraz z wprowadzeniem nowych przepisów nasze sprzęty zyskają dłuższe życie a ich naprawa będzie łatwiejsza.
Zmiany etykiet efektywności energetycznej
Od poniedziałku 1 marca 2021 roku nowe oznaczenia dotyczące energooszczędności pojawią się na niektórych produktach AGD takich jak: pralki, lodówki czy zmywarki. We wrześniu 2021 roku takie etykiety zagoszczą na lampach i urządzeniach świetlnych a w dwa lata później w 2023 r. znajdziemy je na pozostałych urządzeniach spotykanych w gospodarstwie domowym (odkurzacze czy piekarniki).
Wchodząc do sklepu wielu konsumentów szuka produktów o najwyższych standardach energooszczędności. Niestety istniejące oznaczenia bywały mylące – skala byłą rozmyta i mało czytelna, przeciętny konsument nie dostrzegał wielkiej różnicy między produktem klasy „A” a „A ++”. Najnowsze regulacje mają przywrócić czytelność i realnie ułatwić konsumentom wybór odpowiedniego produktu.
Postanowiono powrócić do czytelnej skali od A do G i wyeliminować charakterystyczne „plusy”. Niezmienne pozostaną oznaczenia kolorystyczne, czyli skala od ciemnej zieleni (A) po głębokie bordo (F). Dla ułatwienia dokonania wyboru konsumentowi w prawym, górnym rogu znajdować się będzie kod QR po jego zeskanowaniu uzyska się dostęp do szczegółowych informacji o produkcie zawartych w europejskim rejestrze produktów energetycznych (EPREL). Na nowych oznaczeniach znajdziemy również przydatne informacje dotyczące danego produktu np.: jego pojemność, wymiary czy poziom zużywania wody.
Prawo do naprawy
Któż z nas chociaż raz nie doświadczył sytuacji, gdy sprzęt AGD odmówił posłuszeństwa tuż po upływie gwarancji a wezwany do naprawy fachowiec rozłożył ręce i stwierdził, że naprawa wyjdzie drożej niż kupno nowego przedmiotu lub jest w ogóle niemożliwa?
Celowe postarzanie sprzętu, jego krótka żywotność oraz problem z dokonaniem naprawy zostały zauważone przez Unię Europejską, która postanowiła zainterweniować w tej sprawie. Co roku wytwarzane jest około 50 mln elektrośmieci, które w większości są bardzo trudne do recyklingu i przyczyniają się do ogromnego zanieczyszczenia środowiska. Produkcja nowych sprzętów przyczynia się do produkcji CO2 a tym samym stanowi spore obciążenie dla klimatu.
Dłuższe życie naszych sprzętów mają zapewnić nowe przepisy, które wchodzą w życie wiosną 2021 roku (różnie w zależności od rodzaju produktu, np.: dla pralek i lodówek od 01.03.2021). Zgodnie z nimi zakupiony sprzęt powinien być trwalszy i łatwiejszy w naprawie. Producenci i importerzy powinni zapewnić wymienne akcesoria i komponenty, dzięki którym każdy konsument może przywrócić działanie swojego sprzętu bez konieczności głębszej ingerencji (np.: wymienny pilot od telewizora). Wszelkie poważniejsze naprawy powinny być dokonywane w profesjonalnym serwisie.
Od 1 marca 2023 dokumentacja serwisowa dla punktów napraw
Od 1 marca 2023 roku producenci i importerzy sprzętów elektrycznych będą zobligowani do dostarczenia technikom w serwisach dokumentacji umożliwiającej naprawę sprzętu (np.: informacji dotyczących planów demontażu, okablowania, diagnostyki parametrów), a części zamienne mają być dostępne aż 7 do 10 lat od zakończenia produkcji danego modelu. Tego typu działania mają zachęcić Europejczyków do wybierania naprawy sprzętu zamiast kupna nowego.
Niestety przepisy nie obejmują tzw. „małej elektroniki”, czyli telefonów komórkowych, drobnego sprzętu AGD (np.: ekspres do kawy, mikser, odkurzacz).
Oprac. Katarzyna Adamczyk-Pytlik, specjalista ds. prawnych