Według raportu „Wiedza finansowa Polaków” z 2018 roku, ponad 60 proc. z nas nie wie, czym jest debet. Polacy mają małą wiedzę o finansach i ekonomii, choć stan tej wiedzy poprawia się. Z ankiety przeprowadzonej przez platformę edukacyjną Kapitalni.org wynika, że wiele osób nie wiele wie na temat posiadanych i zaciąganych pożyczek. Część osób ma problemy z odróżnieniem zarobku netto od brutto, nie wiedzą, na czym polega oprocentowanie lokat.

W badaniu, wykonanym przez firmę Maison & Partners na zlecenie serwisu edukacyjnego Kapitalni.org, sprawdzono zarówno samoocenę wiedzy finansowej Polaków, jak i faktyczny stan tej wiedzy. W najnowszym badaniu Polacy wydają się odrobinę pewniejsi swojej wiedzy finansowej niż w 2017 roku, szczególnie w przypadku:

  • płatności bezgotówkowych/płatności w internecie (76 proc. w 2017 – 67 proc.);
  • oszczędzania (korzystania z lokat i kont oszczędnościowych, (60 proc. w 2017 – 50 proc.)
  • ubezpieczeń (korzystania z produktów ubezpieczeniowych, 2018: (58 proc. w 2017 – 50 proc.).

Również same wyniki w teście wiedzy finansowej badani uzyskali nieco lepsze niż w 2017 roku. Poprawę odnotowano przy pytaniach o gospodarowanie budżetem domowym, oszczędności oraz ochronę danych osobowych. Najmniejszą poprawę zauważono zaś w temacie zadłużenia – pożyczek i kredytów. Polacy mają problemy zarówno z podstawowymi, jak i zaawansowanymi sprawami finansowymi:

  • 66 proc. Polaków nie jest pewna, czym jest debet;
  • 80 proc. ma problemy z określeniem praw firm windykacyjnych oraz nie wie, czym jest upadłość konsumencka;
  • 65 proc. nie potrafi określić, ile pieniędzy będzie na 12-miesięcznej lokacie po jej wygaśnięciu przy oprocentowaniu 3 proc. rocznie i wkładzie 1000 złotych, co i tak jest poprawą do 2017 roku, kiedy tylko 11 proc. osób wskazywało poprawną odpowiedź (vs 35 proc. w 2018);
  • 48 proc. nie wie lub nie jest pewna, co oznacza „majątek netto”;
  • Tylko 23 proc. trafnie odpowiedziało na pytanie „kupowanie produktów w wielopakach zawsze wychodzi taniej”, w porównaniu do 28 proc. w 2017 roku.
  • Za to 73 proc. trafnie odpowiedziało, czym jest wiarygodność kredytowa (vs 61 proc. w 2017), chociaż już w detalach – np. przy zdaniu „im dłuższy jest okres spłaty pożyczki, tym niższy jest jej całkowity koszt” – tylko 55 proc. wskazało właściwą odpowiedź w porównaniu do 71 proc. w 2017 roku. W efekcie:

Na większość pytań odpowiedziała co 6 osoba; 43 proc. badanych nie udzieliło poprawnych odpowiedzi na połowę zadanych pytań (vs 47 proc. w 2017 roku); Na ponad 75 proc. pytań błędnych odpowiedzi udzieliło 9 proc. osób; Tylko jedna osoba odpowiedziała poprawnie na wszystkie pytania – rok wcześniej nie było takiej osoby w ogóle.

Ankietowani określili również w badaniu, jakiej wiedzy finansowej potrzebują, mając do wyboru maksymalnie 3 odpowiedzi z listy. Tak prezentuje się top 5 odpowiedzi:

  1. Prawa konsumenta – 33 proc.;
  2. Oszczędzanie, korzystanie z lokat i kont oszczędnościowych – 21 proc. (vs 21 proc. w 2017);
  3. inwestowanie pieniędzy – 24 proc. (vs 26 proc. w 2017);
  4. podatki, systemy podatkowe – 23 proc. (vs 21 proc. w 2017);
  5. ochrona danych osobowych w internecie – 22 proc. (vs 25 proc. w 2017).

Dalej znalazły się m.in. gospodarowanie domowym budżetem, zasady funkcjonowania systemu emerytalnego czy wychodzenie z długów.

Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej próbie 1065 osób, losowo-kwotowej, gdzie kwoty są dobierane wg reprezentacji w populacji dorosłych Polaków dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie miało formę ankiety internetowej.

Źródło: https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/budzet-domowy/wiedza-finansowa-polakow-badanie-kapitalniorg-listopad-2018/pw75pwx