Sponsor projektu
Fundacja Stefczyka, której głównym fundatorem jest Kasa Stefczyka
Na zakończenie kilka zdjęć przesłanych przez nauczycieli – uczestniczki projektu
V. Zakończenie realizacji projektu
W czerwcu 2022 roku nauczyciele przesłali sprawozdania z realizacji 10 godzin zajęć, otrzymali zaświadczenia o udziale w projekcie oraz wynagrodzenia za przeprowadzone zajęcia. Uczniowie otrzymali wypłaty „SKEFiaków” za pracę i zadania domowe podczas projektu, dyplomy udziału w projekcie oraz upominki.
Nauczycielom i uczniom serdecznie dziękujemy, gratulujemy i zapraszamy do udziału w kolejnych projektach SKEF.
IV. Realizacja 10 godzin zajęć i konkursu wiedzy finansowej
Po zakończonych w lutym 2022 roku warsztatach metodycznych on line, nauczycielki rozpoczęły zajęcia z uczniami. Wśród wybranych przez organizatora projektu tematów znalazły się: Historia pieniądza i wymiana barterowa, waluty, zawody i wynagrodzenia, piramida wydatków – potrzeba i zachcianka, oszczędzanie w domu, oszczędzanie pieniędzy, reklama i ceny towarów, dług oraz solidarność i wzajemna pomoc. Zajęcia wzbogacone były metodą pracy warsztatowej w oparciu o karty pracy, karty wiedzy, materiały dodatkowe pakietu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”. Forma pracy oraz umiejętne połączenie nauki z zabawą sprawiło, że uczniowie z niecierpliwością czekali na każde kolejne zajęcia, chętnie wykonywali zajęcia domowe, rozmawiali o finansach z rodzicami, rodzeństwem i swoimi rówieśnikami. Dzielili się zdobytą wiedzą a nabyte umiejętności finansowe wykorzystywali przy każdej możliwej okazji. Sporą atrakcją były wspólne wyjścia w teren – odwiedziny w pobliskich sklepach oraz organizowanie własnych sklepików czy kiermaszy szkolnych.
Po zakończonych zajęciach uczniowie wzięli udział w konkursie wiedzy finansowej. Mimo iż projekt obejmował tylko 10 godzin zajęć, poziom merytoryczny prac był wysoki. Uczniowie bardzo dobrze poradzili sobie z testem wiedzy jak również zadaniami matematycznymi w zakresie problematyki finansowo-ekonomicznej.
W dniu 31 maja zostały ogłoszone wyniki konkursu wiedzy finansowej. Wybrano 36 najwyżej ocenionych prac – po 3 z każdej klasy. Dla laureatów konkursu czekają nagrody i dyplomy, które zostaną niebawem rozesłane do szkół. Każdy uczeń biorący udział w projekcie otrzyma dyplom uczestnictwa w projekcie oraz drobny, pamiątkowy upominek. Dodatkowo, za aktywny udział w warsztatach, zaangażowanie podczas opracowywania prac domowych uczniowie mieli możliwość otrzymywania SKEFiaków – umownych pieniędzy projektowych, które po zakończonych zajęciach zostaną wymienione na złotówki i wypłacone młodym, zdolnym finansistom. Na nauczycielki czekają zaświadczenia o uczestnictwie w projekcie w charakterze trenera oraz wynagrodzenie za prowadzone zajęcia. Na zakończenie projektu nauczycielki przygotowały i przekazały organizatorowi sprawozdania z przeprowadzonych zajęć, w których chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami, które w większości były bardzo bieżne. Dostrzegły konieczność poruszania tematyki ekonomii wśród dzieci oraz duże zróżnicowanie wyjściowej wiedzy i doświadczeń uczniów. Rodzice, którzy do tej pory nie uznawali za konieczne rozmowy z dziećmi na tematy finansowo-ekonomiczne, w trakcie realizacji projektu zmieniali zdanie, gdy dzieci przygotowując zadania domowe zaczęły zadawać pytania, dopytywać, dzielić się wiadomościami a nawet udzielać domownikom cennych rad. Udział dzieci w projekcie przekonał również rodziców do wypłacania kieszonkowego. Bardzo ciekawym i cennym doświadczeniem okazały się samodzielne zakupy w sklepach. Okazało się, że wielu przypadkach były to ich pierwsze samodzielne zakupy.
Wszystkie nauczycielki uznały udział w projekcie za bardzo cenne doświadczenie i wyraziły ogromną chęć udziału w kolejnych edycjach projektu „Myśl, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”.
Wszystkim uczestnikom dziękujemy za udział w projekcie!
Poniżej link do wyników konkursu wiedzy finansowej
https://www.skef.pl/wp-content/uploads/2022/06/LAUREACI-KONKURSU-WIEDZY-FINANSOWEJ.pdf
III. Warsztaty metodyczne on line w dniach 19-20 lutego 2022 roku.
W styczniu 2022 roku Stowarzyszenie Krzewienia Edukacji Finansowej, realizując działalność edukacyjną zaprosiło nauczycieli i uczniów mało licznych klas szkół z terenów małych miast oraz terenów wiejskich do udziału w nowym projekcie. Doświadczenie zdobyte podczas dotychczasowej realizacji trzyletniego projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” pokazało, że właśnie ci beneficjenci często nie mają możliwości wzięcia udziału w tego typu projektach.
W dniach 19-20 lutego 2022 roku odbyły się warsztaty metodyczne online dla wybranych drogą rekrutacji nauczycieli. Warsztaty prowadzone były przez pedagogów – dr hab. Małgorzatę Żytko, prof. UW i dr hab. Alina Kalinowska-Iżykowską, Ewę Kruk, SKEF – autorki materiału do edukacji finansowej dla klas I-III pt. „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” oraz Magdalenę Nastrabasz, SKEF – koordynatora projektu. Tematyka zajęć związana była z treścią pakietu edukacyjnego: cele i treści edukacji ekonomicznej u dzieci, metody edukacji ekonomicznej i metody pracy – założenia pakietu edukacyjnego, zagospodarowanie przestrzeni w klasie, scenariusze wybranych zajęć i zadań domowych, współpraca z rodzicami. Nauczyciele za pośrednictwem przygotowanego „Listu do rodziców oraz informacji o kieszonkowym” zaproszą i będą zachęcać do współpracy przy realizacji zajęć całą rodzinę ucznia. Doświadczenia SKEF pokazują, że współpraca z rodzicami i ich wsparcie bardzo korzystnie wpływa na udział w projekcie oraz zaangażowanie ucznia. Na zakończenie warsztatów odbyła się projekcja filmu instruktarzowego zrealizowanego na potrzeby wsparcia nauczycieli zainteresowanych realizacją zajęć na podstawie pakietu.
W ramach realizowanego projektu w okresie marzec – maj 2022 roku uczniowie otrzymają nieodpłatnie pakiety edukacyjne, wezmą udział w co najmniej 10 godzinach zajęć pozalekcyjnych w zaproponowanych przez organizatora projektu obszarach, na podstawie wybranych kart pracy i zadań domowych z pakietu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych, zdobędą zarówno wiedzę jak i umiejętności ekonomiczne i finansowe z zagadnień związanych między innymi z: historią pieniądza i wymianą barterową, oszczędzaniem, planowaniem i zarządzaniem pieniędzmi, gospodarstwem domowym, przedsiębiorstwem, reklamą towarów, wzajemną pomocą w trudnych sytuacjach. Wezmą udział konkursie wiedzy finansowej, po zakończonych zajęciach otrzymają upominki oraz dyplomy. Dodatkowo, za aktywny udział w warsztatach, zaangażowanie podczas opracowywania prac domowych uczniowie będę mieli możliwość otrzymywania SKEFiaków – umownych pieniędzy projektowych, które po zakończonych zajęciach będą mogli wymienić na złotówki.
Nauczyciele oprócz wsparcia merytorycznego w postaci warsztatów metodycznych otrzymają nieodpłatnie pakiet i poradnik dla nauczyciela oraz wynagrodzenie za przeprowadzone zajęcia pozalekcyjne.
Oprócz realizowanej równolegle drugiej edycji trzyletniego projektu „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”, to kolejna propozycja ze strony SKEF, która daje szansę zainteresowanym nauczycielom na poznanie i wprowadzenie nowatorskich metod nauczania np. poprzez rozmowy w kręgu, zadania grupowe wyjścia w teren, stymulowania aktywności poznawczej dzieci, rozwiązywanie zadań matematycznych, których treści dają możliwość poznania języka finansów, łączenia tematów finansowych z programem szkolnym – pakiet jest zgodny z podstawą programową.
II. Zakończenie rekrutacji – wybór nauczycieli
W dniu 31 stycznia 2022 roku zakończyła się rekrutacja do projektu Warsztaty z zakresu edukacji finansowej realizowane na podstawie autorskiego pakietu edukacyjnego pt.: „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”. Do projektu zakwalifikowano 12 nauczycieli oraz 126 uczniów z 6 województw.
imię nauczyciela | nazwisko nauczyciela | szkoła nazwa | ulica szkoły | kod pocztowy | miasto |
Bernadeta | Basendowska | Szkoła Podstawowa w Wąglikowicach | Kościerska 8 | 83-406 | Wąglikowice |
Monika | Basisty-Jurczak | Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Sczechowicza | Orawka 76 | 34-480 | Jabłonka |
Alina | Dworniczek | Szkoła Podstawowa nr 29 | Czereśniowa 20 | 43-300 | Bielsko-Biała |
Maria | Fifańska | Szkoła Podstawowa im. Ks. Jana Sczechowicza | Orawka 76 | 34-480 | Jabłonka |
Magdalena | Fijałkowska | Szkoła Podstawowa w Nowym Dworze | Nowy Dwór 13 | 82-500 | Kwidzyn |
Katarzyna | Jankosz | Publiczna Szkoła Podstawowa w Łękach Dolnych | Łęki Dolne 122a | 39-221 | Łęki Górne |
Barbara | Jasnos | Publiczna Szkoła Podstawowa | Iwkowa 463 | 32-861 | Iwkowa Nagórze |
Ewelina | Pietniczka | Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Noblistów Polskich w Otwocku | Czerska 21 | 05-400 | Otwock |
Joanna | Płaszczyk | Zespól Szkolno-Przedszkolny w Kośmidrach | Szkolna 3 | 42-772 | Kośmidry |
Agnieszka | Stodulska | Szkoła Podstawowa w Chruścielu | Chruściel 27 | 14-526 | Płoskinia |
Krystyna | Tokaj | Szkoła Podstawowa nr 2 im. Batalionów Chłopskich | Olkuska 316 | 32-045 | Sułoszowa |
Beata | Wolanik | Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Rakszawie | Rakszawa 946 | 37-111 | Rakszawa |
Gratulujemy i życzymy powodzenia w realizacji projektu!
Warsztaty z zakresu edukacji finansowej realizowane na podstawie autorskiego pakietu edukacyjnego pt.: „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”
I. Trwa rekrutacja!
Zapraszamy szkoły, nauczycieli oraz uczniów klas drugich i trzecich do udziału w warsztatach z zakresu edukacji finansowej na podstawie pakietu pt. “Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”.
Celem głównym projektu jest wdrożenie programu edukacji finansowej (zgodnego z podstawą programową) autorstwa Prof. dr hab. Małgorzaty Żytko (Uniwersytet Warszawski), dr Aliny Kalinowskiej (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) oraz Ewy Kruk (SKEF), przeznaczonego dla wybranych w drodze rekrutacji klas pierwszych – etap wczesnoszkolny. Materiały (pakiet dla ucznia i poradnik dla nauczyciela) otrzymały pozytywne opinie oraz rekomendację.
Cele szczegółowe projektu to m.in. rozwój wiedzy i umiejętności finansowych uczniów poprzez umożliwienie dzieciom osobistego przeżycia sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi, zdobywania doświadczeń przy rozwiązywaniu problemów, rozwój podstaw krytycznego myślenia uczniów dotyczącego konsekwencji podejmowania decyzji finansowych, ich znaczenia w życiu każdej osoby i rodziny oraz rozwój kompetencji zawodowych wśród nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
W ramach warsztatów uczniowie:
- zdobędą wiedzę finansową, która uczyni ich bardziej świadomymi konsumentami,
- wezmą udział w co najmniej 10 godzinach zajęć pozalekcyjnych,
- otrzymają bezpłatnie pakiety edukacyjne wraz z segregatorem,
- wezmą udział w konkursie wiedzy,
- otrzymają upominki oraz dyplomy na zakończenie zajęć.
W ramach projektu nauczyciele:
- zdobędą unikalne doświadczenie edukatorów finansowych i zrealizują co najmniej 10 godzin zajęć pozalekcyjnych,
- wezmą udział w dwudniowych warsztatach metodycznych online,
- otrzymają bezpłatnie pakiet edukacyjny oraz poradnik dla nauczyciela,
- otrzymają wynagrodzenie za prowadzone zajęcia.
Proces rekrutacji nauczycieli będzie odbywać się w oparciu o następujące kryteria:
- nauczyciele/wychowawcy klas II lub III;
- mało liczne klasy (do 10-12 uczniów);
- ocena uzasadnienia chęci udziału w projekcie.
Do projektu zostanie zrekrutowanych 10 nauczycieli.
Zostanie stworzona lista rezerwowa zainteresowanych na wypadek ew. rezygnacji nauczyciela lub jego niemożności udziału w warsztatach metodycznych dla nauczycieli.
Wszyscy wybrani do projektu w procesie rekrutacji nauczyciele podpiszą za zgodą szkoły umowy zawierające m.in. obowiązki i prawa stron związane z realizacją działań projektu.
Za rekrutację uczniów będą odpowiadali nauczyciele/wychowawcy. Przystąpienie ucznia do udziału w projekcie będzie wymagało uzyskania zgody rodziców.
Zajęcia będą odbywać się na terenie szkoły.
Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 25 stycznia 2022 roku.
Jeśli jesteście Państwo zainteresowani udziałem w projekcie prosimy o przesłanie skanu formularza zgłoszeniowego na adres mnastrabasz@skef.pl. (osoba do kontaktu) Magdalena Nastrabasz – tel. 58 624 98 72, 667 544 000