W ostatnim czasie zakupy przez internet stały się bardzo popularną formą nabywania towarów. Wszystko za sprawą oszczędności czasu i pieniędzy. Konsumenci bez konieczności wychodzenia z domu mogą nabyć dosłownie wszystko, począwszy od produktów spożywczych, kosmetyków, sprzętu rtv a skończywszy na materiałach do wykończenia domu.
Zatłoczone centra handlowe, natłok promocji, kłopoty z wyborem odpowiedniego produktu sprawiają, że wiele osób coraz częściej decyduje się na zakup świątecznych prezentów za pośrednictwem sieci. Witryny internetowe e-sklepów, porównywarek cen oraz aukcji internetowych od kilku tygodni odnotowują prawdziwe oblężenie.
Zanim jednak popadniemy w ferwor zakupów i przedświątecznych przygotowań, powinniśmy poznać kilka zasad dotyczących nabywania towarów przez internet.
Przed skorzystaniem z usług sprzedawcy bądź e-sklepu, warto sprawdzić historię jego sprzedaży oraz opinie internautów. W sytuacji, gdy zakupiony przez nas prezent okaże się nietrafiony możemy zwrócić go sprzedawcy bez podania przyczyn w ciągu 10 dni od daty otrzymania przesyłki. Do skutecznego odstąpienia od zawarcia umowy konieczne jest złożenie sprzedawcy pisemnego oświadczenia (wystarczy wysłać je pocztą w wyżej wymienionym terminie). Z odstąpieniem od umowy kupna-sprzedaży wiąże się konieczność zwrotu zakupionego towaru. Nabyta rzecz powinna być odesłana do sklepu w niezmienionym stanie w ciągu 14 dni od daty złożenia oświadczenia. W tym samym czasie sprzedawca powinien zwrócić wpłacone pieniądze. Jeżeli sprzedawca zaniedba obowiązek informacyjny np. nie poinformował nas o prawie do odstąpienia od umowy, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się do 3 miesięcy. Wyjątek stanowi rzecz nabyta w drodze licytacji na aukcji internetowej, wówczas konsument nie może skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Zdarzają się również przypadki otrzymania przesyłki z uszkodzonym lub nieodpowiadającym zamówieniu towarem. Aby ograniczyć tego typu sytuacje należy w obecności kuriera sprawdzić zawartość paczki. Jeżeli zakupiony produkt okaże się wadliwy lub niezgodny z zamówieniem, wówczas trzeba poprosić kuriera o spisanie protokołu. Dokument ten będzie stanowił podstawę do złożenia reklamacji. W przeciwnym razie sprzedawca może nie uznać skargi i powstałe szkody usunąć na koszt kupującego. Pełną odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałej w czasie przyjęcia przesyłki do przewozu i jej wydania ponosi firma kurierska.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2012 r. poz. 1225)
Ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz.U. z 2012 r. poz. 1173 z późn. zm)
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków wykonywania usług powierzonych przez operatora wyznaczonego (Dz.U. poz. 545).