Pan Karol znalazł w gazecie konkurs z nagrodami pieniężnymi i rzeczowymi o łącznej wartości 100 tys. złotych. Nie zastanawiając się zbyt długo postanowił spróbować szczęścia i wziąć udział w loterii. Wysłał kilka SMS-ów o treści ,,LOTERIA’’ pod numer 935XXX. Za każdym razem od operatora otrzymał smsa zwrotnego, że zgłoszenie konkursowe zostało przyjęte – relacjonuje pan Karol, klient biura Ośrodka Doradztwa.
Dużym zaskoczeniem okazał się biling – kwota do zapłaty wynosiła aż 469 zł! Jak się okazało koszt jednego smsa konkursowego nie wynosił 0,15 zł, lecz 35 zł plus VAT. Składałem w tej sprawie reklamacje do operatora – niestety bezskutecznie. W jaki sposób mogę się uchronić przed wysokimi opłatami telefonicznymi? – pyta pan Karol.
Oddając głos w konkursie lub biorąc udział w loterii wysyłamy SMS-a na numery specjalne, czyli SMS-y o podwyższonej opłacie – tzw. SMS Premium Rate. W przypadku tego typu SMS-ów, usługodawcą jest najczęściej podmiot organizujący konkurs, lub świadczący daną usługę w Internecie, gazecie lub telewizji, a operator jedynie realizuje inicjowane przez użytkownika połączenie. Niestety nie każdy usługodawca informuje o kosztach SMS-ów.
Aby uchronić się przed wysokimi rachunkami telefonicznymi wystarczy poznać prosty sposób na sprawdzenie wysokości opłat za wiadomości tekstowe. SMS-y wysłane na numery rozpoczynające się od cyfry siedem, kosztują mniej niż dziesięć złotych. O tym jaki będzie to koszt, informuje cyfra znajdująca się po siódemce, np. 72XXX – koszt takiego SMS-a to 2 złote plus VAT. W przypadku numerów SMS rozpoczynających się od cyfry dziewięć, koszt takiej usługi będzie wynosił ponad dziesięć złotych, np. 925XXX – koszt takiego SMS-a wyniesie 25 złotych plus VAT.
Operator ma możliwość bezpłatnego zablokowania wszystkich usług o podwyższonej cenie na życzenie abonenta (zarówno połączeń wychodzących i przychodzących). W tym celu wystarczy pisemnie poinformowanie operatora. Abonent może również ustalić miesięczny próg kwotowy za usługi SMS Premium, np. do 35 zł, 100 zł.