Pani Agnieszka, kupiła odkurzacz po obniżonej ceni, obniżka ceny była spowodowana porysowaną rurą odkurzacza, o czym klientka została poinformowana przy dokonywaniu zakupu. Po miesiącu użytkowania odkurzacz zaczął dymić i popsuł się silnik. Klientka pyta czy może reklamować towar skoro kupiła go po obniżonej cenie.
Cena towaru może być obniżona z różnych przyczyn np. z powodu posezonowej obniżki cen, dotyczy to w głownie odzieży. Wtedy sprzedawcy oferują towar po niższej cenie, żeby sprzedać to, co nie znalazło nabywców, w ten sposób nie będą ponosili kosztów magazynowania rzeczy, które w przyszłym sezonie nie będą już modne a w ich miejsce pojawią się nowe.
Kolejną przyczyną przeceny może być fakt, że towar nie jest pełnowartościowy, czyli posiada jakieś usterki lub wady. Ważne jest, żeby konsument decydujący się na zakup przecenionego towaru otrzymał dokładną informację, z jakiej przyczyny nastąpiła przecena oraz jaka była poprzednia cena. Klientka w chwili nabywania towaru wiedziała, że rura odkurzacza jest porysowana i nie może reklamować towaru ze względu na tą wadę. Jednak jak najbardziej powinna złożyć pisemną reklamację ze względu na popsuty silnik. Sklep nie może jej odmówić przyjęcia reklamacji ze względu na fakt, że był to towar przeceniony i został nabyty po niskiej cenie.
Bez względu na to, z jakiej przyczyny nastąpiła przecena: czy jest to posezonowa obniżka cen czy obniżona cena towaru ze względu na jego wadę, usterkę, konsument zawsze ma prawo taki towar reklamować. Jednak, jeśli jest to towar niepełnowartościowy, należy pamiętać, że nie możemy reklamować tego towaru ze względu na wadę, która była podstawa do obniżenia ceny, a której zostaliśmy poinformowani. Każdą inną niezgodności lub wadę, która pojawiła się podczas użytkowania możemy reklamować.
Reklamacje składamy u sprzedawcy, a więc w sklepie, w którym nabyliśmy towar, ponieważ to sprzedawca a nie producent ponosi odpowiedzialności za towar niezgodny z umową. Należy pamiętać, że konsument ma dwa lata na złożenie reklamacji od chwili otrzymania towaru chyba, że nabył rzecz używaną to wtedy termin odpowiedzialności sprzedawcy może ulec skróceniu, przy zgodzie obu stron, jednak na czas nie krótszy niż jeden rok. Konsument powinien zawiadomić również sprzedawcę przed upływem dwóch miesięcy o stwierdzeniu niezgodności towaru z umową, czyli od momentu pojawieniu się jakichś wad, w przeciwnym razie traci on prawo do złożenia reklamacji.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27.07.2002 o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie kodeksu cywilnego.