Do Ośrodka Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego w Białej Podlaskiej zgłosiła się Pani Anna, która padła ofiarą oszustwa „na BLIK-a”.
Kilka dni temu dostała wiadomość od swojej bliskiej znajomej za pomocą jednego z popularnych komunikatorów. Znajoma zaczęła rozmowę od „Hej, mam wielką prośbę do ciebie, masz może BLIKa?”. Klientka oczywiście odpisała, że ma BLIK-a w aplikacji mobilnej banku. Wtedy znajoma poprosiła ją czy mogłaby opłacić jej zamówienie, bo jest to bardzo duża okazja, ale na liście natychmiastowych przelewów nie ma jej banku, tylko jest BLIK. Pani Anna była przekonana, że to rzeczywiście jej znajoma, szczególnie, że zapewniała ją, że następnego dnia odda pieniądze. Po przesłaniu kodu BLIK ta ponownie poprosiła ją o opłacenie jeszcze przesyłki z prezentem dla jej mamy i w tym momencie Pani Aleksandra zaczęła podejrzewać podstęp. Natychmiast zadzwoniła do koleżanki. Oczywiście podczas rozmowy telefonicznej okazało się, że koleżanka nic nie wiedziała o żadnych zakupach i to nie ona do niej pisała na komunikatorze. Klienta pyta może odzyskać utracone pieniądze?
Niestety Pani Anna padła ofiarą oszustwa i wyłudzenia pieniędzy poprzez kody BLIK. W obecnych czasach coraz mniej osób płaci gotówką, a wykorzystuje do tego bezgotówkowe formy płatności takie jak karta, płatności NFC czy BLIK. Niewątpliwą zaletą korzystania z tych form płatności jest bezpieczeństwo, ale nie oznacza to, że możemy czuć się całkowicie bezpiecznie płacąc poprzez BLIK czy płatności zbliżeniowe. Zawsze powinniśmy zachować czujność przy dokonywaniu tego typu płatności.
Na czym polega oszustwo z wykorzystaniem kodu BLIK?
Schemat działania przestępców wyłudzających kody do płatności BLIK jest bardzo podobny, ale może on przyjmować kilka różnych wariantów. Najpierw dochodzi do przejęcia przez oszustów konta na portalu społecznościowym. Dzieje się tak w momencie, kiedy np. znajomy chce obejrzeć materiał wideo w internecie i aby to zrobić musi zalogować się poprzez portal społecznościowy. W tym momencie przestępcy przejmują jego profil i za jego pomocą piszą do osób, zamieszczonych w katalogu „znajomi” z prośbą np. o opłacenie zamówienia BLIK-iem lub pożyczki zatwierdzoną kodem BLIK. Często działamy bez zastanowienia szczególne w ferworze świątecznych zakupów i dlatego logujemy się do aplikacji banku, generujemy kod BLIK i przesyłamy proszącemu nas o to znajomemu, a potem akceptujemy w bankowości mobilnej transakcję. Nawet jeśli się zorientujemy, że padliśmy ofiarą oszustwa najczęściej nie możemy już nic zrobić, ponieważ sami wygenerowaliśmy kody BLIK, a następnie zaakceptowaliśmy daną transakcję. W przeciwieństwie do tradycyjnych przelewów transakcji dokonywanych za pomocą kodów BLIK nie da się już cofnąć.
Jak nie dać się oszukać?
Przede wszystkim należy pamiętać, że jeżeli dostajemy od kogoś prośbę o pożyczkę czy opłacenie zakupów zawsze zachowujmy czujność i nie działajmy pochopnie. Nawet jeśli osobą proszącą będzie ktoś z naszej rodziny np. syn, córka czy rodzic. Zawsze zanim wykonamy taką transakcję lepiej zadzwonić do osoby proszącej nas i upewnić się czy rzeczywiście ta osoba do nas pisze. Szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że utraconych pieniędzy nie da się już w żaden sposób odzyskać.
Co należy zrobić w sytuacji, kiedy zostajemy proszeni o podanie kodu BLIK?
- Zadzwoń do osoby, od której dostałeś wiadomość i zweryfikuj jej tożsamość, czy faktycznie prosi Cię o podanie kodu BLIK,
- Przed zatwierdzeniem każdej transakcji w aplikacji mobilnej sprawdź jej podsumowanie,
- Chroń swój PIN do bankowości mobilnej.
Przestępcy bazują na socjotechnikach wykorzystujących zaufanie, emocje i presję czasu potencjalnej ofiary. Jeśli jednak chodzi o nasze pieniądze zawsze powinniśmy zachować czujność i pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa korzystając zarówno z bankowości internetowej jak i mobilnej, bo nawet najlepsze zabezpieczenia nie uchronią nas przed wyłudzeniem pieniędzy, jeśli sami przekażemy przestępcom dane do logowania, kody do płatności BLIK lub wykonamy przelewy na numery wskazane przez obce osoby. Zachowując czujność i ostrożność możemy uniknąć wielu kłopotów i nieprzyjemności czasami z utratą bardzo dużych kwot.
Więcej na >>>Porada tygodnia