„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to 3-letni program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej, który został opracowany dzięki inicjatywie Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) przez ekspertów: dr Małgorzatę Żytko, prof.UW, dr Alinę Kalinowską z UWM w Olsztynie i Ewę Kruk ze SKEF oraz zrecenzowany przez dr hab. Dorotę Klus-Stańską, prof. UG, dr hab. Marzennę Nowicką, prof. UWM oraz dr hab. Monikę Wiśniewską-Kin, prof.UŁ.
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” opiera się na koncepcji „pakietu projektów edukacyjnych”, które sprzyjają doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny. Obszary tematyczne programu to: pieniądz, zarabianie pieniędzy, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep, instytucje finansowe, oszczędzanie i inwestowanie, solidarność i wzajemna pomoc.
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” wypełnia lukę w obszarach edukacji ekonomicznej społeczeństwa. Ma innowacyjny charakter, dzięki odejściu od tradycyjnej “podręcznikowej” metody realizacji na rzecz otwartego pakietu edukacyjnego, ściśle związanego z edukacją matematyczną i społeczną. Otwarta konstrukcja programu pozwala na wykorzystanie pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” nie tylko w trakcie zajęć w klasie ale również podczas zajęć w świetlicy szkolnej czy świetlicy terapeutycznej.
„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”:
- zapoznaje dzieci z podstawowymi pojęciami z zakresu ekonomii, uświadamia im istnienie szeregu instytucji finansowych, buduje wiedzę na temat pieniądza;
- rozwija doświadczenia i umiejętności dzieci związane z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej;
- umożliwia osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi w konkretnych sytuacjach, krytyczne czytanie tekstów związanych z pieniędzmi;
- rozwija umiejętności wartościowania i rozumienia humanistycznego wymiaru procesów finansowych i namysłu nad wyborami związanymi z finansowym wymiarem stylów życia;
- rozwija postawę krytycznego myślenia nad spotykanymi na co dzień zjawiskami kultury finansowej.