Moje pierwsze pieniądze
Uczenie dzieci edukacji finansowej jest w dzisiejszych czasach koniecznością spowodowaną przemianami tyleż cywilizacyjnymi, co przekształceniami rynku, który zabiega o uwagę coraz to młodszych konsumentów[…].
Aby zapobiec celowemu wykorzystywaniu podatności dziecka na oddziaływania rynku i zjawisk mu towarzyszących od najwcześniejszych lat, należy kształtować krytyczne koncepcje pozwalające na samodzielne i świadome podejmowanie decyzji finansowych ( nawet tych drobnych). Dlatego też edukowanie dzieci w tym zakresie nie może być traktowane jako eksperyment, powinno na stałe zagościć w polskich programach edukacyjnych[…].
Celem niniejszego programu jest m.in. sprostanie tym potrzebom, nauczenie dzieci odpowiedzialności za podejmowane decyzje finansowe, jak i uświadomienie im roli i znaczenia pieniądza w życiu człowieka. Pomoże im to przygotować się do racjonalnego i świadomego gospodarowania posiadanymi środkami finansowymi.
Program, a z związku z tym lekcje (15 godzin lekcyjnych) powinny opierać się w dużej mierze na doświadczeniach, wiedzy, aktywnościach i pomysłowości uczniów[…].
Niniejszy program przeznaczony jest dla uczniów nauczania wczesnoszkolnego. Jego forma i treści są dostosowane do możliwości rozwojowych i poznawczych dzieci w tym przedziale wiekowym. Metody i treści wykorzystane do przekazywania, przyswajania i utrwalania przekazywanych wiadomości opierają się m. in. na:
- Uczeniu się przez odkrywanie
- Działaniu
- Zabawie
- Twórczym rozwiązywaniu problemów
Źródło: M.Rudasz-Boryczko, M.Boryczko. „Moje pierwsze pieniądze”. Przewodnik metodyczny”.