Życie pisze różne scenariusze – czasami potrzebujemy profesjonalnej pomocy prawnej. Co zrobić, gdy nie stać nas na wynajęcie prawnika?
Na szczęście opcji jest kilka:
- Punkty bezpłatnej pomocy prawnej działające na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej oraz edukacji prawnej (Dz. U. z 2015 r.),
- Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego SKEF,
- Fundacje i stowarzyszenia oferujące pomoc prawną w ramach swojej działalności statutowej,
- Miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów oraz fundacje związane z pomocą w sprawach naruszeń praw konsumentów.
-
Przed postępowaniem sądowym
Gdy nasze problemy nie znalazły jeszcze finału w sądzie, można w swojej sprawie poradzić się eksperta, który wytłumaczy obecną sytuację i być może naprowadzi nas na konieczne działania.
W całej Polsce funkcjonują punkty darmowej pomocy prawnej – jest ich ponad 1500 a ich adresy można sprawdzić w starostwie powiatowym, w urzędzie gminy, w urzędzie miasta a także na stronie internetowej: DarmowaPomocPrawna.ms.gov.pl.
Udając się do jednego z tych punktów otrzymamy pomoc w zakresie:
- analizy prawnej naszej sprawy,
- poradę prawną obejmującą co należy zrobić,
- pomoc przy sporządzeniu odpowiedniego pisma np.: wniosek o rozłożenie długu na raty, wniosek do gminy o przydzielenie mieszkania socjalnego, pismo do ZUS itp.
- Zostaniemy także poinformowani o obowiązkach i prawach, które w danej sprawie nam przysługują.
Można zwrócić się także do jednego z czterech Ośrodków Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego działających w ramach Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej. W dobie pandemii kontakt możliwy jest jedynie drogą telefoniczną, e-mailową lub listowną, jednakże poza nadzwyczajnymi okolicznościami każdy ODFiK funkcjonuje również stacjonarnie w jednym z czterech miast: Krakowie, Gdyni, Warszawie oraz Białej Podlaskiej.
Eksperci pracujący w ODFiK postarają się znaleźć rozwiązanie nawet dla najtrudniejszej sprawy, pomogą także przygotować pismo stosowne do sytuacji i skierowane do właściwej instytucji.
Na stronie SKEF znajdują się także cotygodniowe porady prawne na najważniejsze dla naszych Klientów tematy oraz wzory pism, z których można korzystać za darmo.
W poszukiwaniu darmowej pomocy prawnej można także sprawdzić działające lokalnie fundacje i stowarzyszenia – nierzadko zdarza się, że można uzyskać u nich darmową pomoc prawną w zakresie ich działalności statutowej.
Jeżeli doszło do indywidualnych naruszeń praw konsumenta związanych między innymi ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych, pocztowych, bankowych lub transportu powietrznego, można uzyskać bezpłatną pomoc prawną:
- pod numerami Infolinii Konsumenckiej 801 440 220 oraz 22 290 89 16 (prowadzonej przez Fundację Konsumentów),
- w Konsumenckim Centrum E-porad, gdzie eksperci Stowarzyszenia dla Powiatu, Stowarzyszenia Aquila i Stowarzyszenia Euro-Concret udzielają odpowiedzi drogą elektroniczną pod adresem: porady@dlakonsumentow.pl,
- u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
-
Pomoc w trakcie postępowania sądowego.
W sytuacji, gdy sprawy znalazły się w sądzie wymienione na wstępie organizacje pomogą w napisaniu pism procesowych takich jak:
- sprzeciw od nakazu zapłaty,
- wniosek o zwolnienie z kosztów sądowych,
- wniosek o ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym,
- wniosek o ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowo-administracyjnym.
Ponadto można liczyć na pomoc prawnika w sprawach karnych – w postępowaniu przygotowawczym lub sądowym.
-
Kto może ubiegać się o darmową pomoc prawną?
W punktach darmowej pomocy prawnej z pomocy może skorzystać każdy kto:
- ma mniej niż 26 lat,
- ma 65 lat albo więcej,
- dostał — w ciągu ostatnich 12 miesięcy — świadczenie z pomocy społecznej, o ile nie zostało cofnięte,
- ma Kartę Dużej Rodziny,
- jest kombatantem,
- jest weteranem,
- jest zagrożony albo został poszkodowany w wyniku katastrofy naturalnej, klęski żywiołowej lub awarii technicznej (na przykład w wyniku osunięcia się ziemi, powodzi, pożaru, awarii stacji uzdatniania wody czy awarii elektrowni).
Do punktu należy udać się z dokumentami dotyczącymi sprawy oraz potwierdzającymi uprawnienie do skorzystania z pomocy.
Natomiast każdy bez względy na okoliczności może skorzystać z pomocy prawnej oferowanej przez Ośrodki Doradztwa Finansowego i Konsumenckiego zarówno telefonicznie, e-mailowo jak i listownie (przed pandemią również osobiście).
Fundacje i Stowarzyszenia, które jako element swojej statutowej działalności przewidują świadczenie pomocy prawnej same określają do kogo ją kierują – każdorazowo należy sprawdzić, czy możemy z takiej pomocy skorzystać.
Często życie układa się nie po naszej myśli, ale należy pamiętać, że nie ma sytuacji beznadziejnych i poszukać sposób na uzyskanie pomocy, gdy jej potrzebujemy.
Więcej porad >>>