sobota, 19 kwietnia, 2025
Strona głównaAktualnościPrezentacja multimedialnego projektu edukacyjnego Myślę, decyduję, działam

Prezentacja multimedialnego projektu edukacyjnego Myślę, decyduję, działam

Poniżej fragmenty Poradnika dla nauczyciela, przykładowe karty pracykarty wiedzy oraz materiały dodatkowe. Zainteresowanych całością pakietu zapraszamy do kontaktu. 

Osoby zainteresowane udziałem w szkoleniu dla nauczycieli prosimy o wypełnienie wstępnego zgłoszenia.

         

 

Małgorzata Żytko, Alina Kalinowska, Ewa Kruk

Szanowni Państwo,

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to nowy projekt SKEF, który powstał z myślą o wprowadzeniu edukacji finansowej do szkół na dłużej.

Obecnie w Polsce jest podejmowanych wiele wartościowych inicjatyw w tym obszarze, lecz wciąż brakuje zajęć, które w sposób systematyczny i trwały przygotowywałyby dzieci do świadomego i praktycznego zaznajomienia się ze światem finansów.

Czerpiąc z naszych doświadczeń po realizacji projektu „Moje pierwsze pieniądze” (15 godzin zajęć) oraz biorąc pod uwagę opinię nauczycieli i  uczniów klas uczestniczących w tym projekcie ( klasy 0-III szkoły podstawowej), którzy  wyrażali chęć kontynuacji zajęć, zakiełkowała w nas myśl o stworzeniu programu 3-letniego, który towarzyszyłby dzieciom na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Daje nam to poczucie większej trwałości działań i rezultatów.

Proces tworzenia materiału był długotrwały, lecz wyjątkowa koncepcja pakietu opracowana przez Prof. UW dr hab. Małgorzatę Żytko oraz dr Alinę Kalinowską z UWM pozwoliła na odejście od  formuły podręcznika, otwarcie dzieci na dyskusję i pracę metodą projektową, w naturalny sposób pozwalając na ćwiczenie wiele innych, cennych umiejętności poza wiedzą finansową oraz z zakresu matematyki finansowej. Karty wiedzy pierwotnie miały być słownikiem, który rozrósł się ostatecznie do większego materiału z propozycjami ćwiczeń dodatkowych oraz opowiadaniami. Naszym zdaniem pakiet może być również wykorzystany w trakcie lekcji z uwagi na fakt, że doskonale wypełnia podstawę programową.

Podziękowania

Muszę tu szczególnie podkreślić zaangażowanie Prezesa dr inż. Kazimierza Janiaka oraz Pani Marzeny Biereckiej – Wiceprezesa SKEF, którzy od początku byli przekonani do słuszności realizacji takiego projektu i wspierali mnie we wszystkich działaniach, mimo że był to znaczący wysiłek finansowy oraz organizacyjny dla Stowarzyszenia.

Dziękuję  Prof. UW dr hab. Małgorzacie Żytko oraz dr Alinie Kalinowskiej z UWM, które wprowadzając innowacyjną koncepcję, wykazały się nie tylko dużą wiedzą merytoryczną, doświadczeniem zawodowym i praktycznym ale też wykazały się cierpliwością, tolerancją i otwartością na projekt poświęcony edukacji finansowej.

Specjalne podziękowanie kieruję do Prof. dr hab. Doroty Klus-Stańskiej z Uniwersytetu Gdańskiego, która zmieniła moje spojrzenie na edukację wczesnoszkolną, a recenzując ten materiał, dała nam wszystkim wiele cennych rad i wskazówek. Pani Profesor była najlepszym przewodnikiem tego przedsięwzięcia.

Nieoceniona i olbrzymia była też praca grafików – Pani Magdaleny Świtoń, Pana Krzysztofa Wirszyłły oraz redaktora – Piotra Pieńkowskiego, której efekt końcowy możemy podziwiać w gotowej publikacji.

Dziękuję Wam wszystkim z całego serca i wierzę, że nasza praca to zalążek do powszechnej edukacji finansowej, która będzie służyła w najlepszy sposób człowiekowi.

Ewa Kruk

 

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” to 3-letni program edukacji finansowej dla dzieci od I do III klasy szkoły podstawowej, który został opracowany dzięki inicjatywie i finansowemu wsparciu Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej (SKEF) przez ekspertów: w Olsztynie i Ewę Kruk ze SKEF oraz zrecenzowany przez Prof. dr hab. Dorotę Klus-Stańską z Uniwersytetu Gdańskiego.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” opiera się na koncepcji „pakietu projektów edukacyjnych”, które sprzyjają doświadczaniu przez dzieci nowych sytuacji związanych z posługiwaniem się pieniędzmi w sposób świadomy, budowaniu intuicji finansowych i rozumieniu tego obszaru życia w sposób odpowiedzialny i krytyczny. Obszary tematyczne programu to: pieniądz, zarabianie pieniędzy, gospodarstwo domowe, przedsiębiorstwo, sklep, instytucje finansowe, oszczędzanie i inwestowanie, solidarność i wzajemna pomoc.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” wypełnia lukę w obszarach edukacji ekonomicznej społeczeństwa. Ma innowacyjny charakter, dzięki odejściu od tradycyjnej “podręcznikowej” metody realizacji na rzecz otwartego pakietu edukacyjnego, ściśle związanego z edukacją matematyczną i społeczną. Otwarta konstrukcja programu pozwala na wykorzystanie pakietu edukacyjnego „Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” nie tylko w trakcie zajęć w klasie ale również podczas zajęć w świetlicy szkolnej czy świetlicy terapeutycznej.

„Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych”:

  • zapoznaje dzieci z podstawowymi pojęciami z zakresu ekonomii, uświadamia im istnienie szeregu instytucji finansowych, buduje wiedzę na temat pieniądza;
  • rozwija doświadczenia i umiejętności dzieci związane z funkcjonowaniem w rzeczywistości finansowej;
  • umożliwia osobiste przeżycie sytuacji edukacyjnych związanych z zarządzaniem pieniędzmi w konkretnych sytuacjach, krytyczne czytanie tekstów związanych z pieniędzmi;
  • rozwija umiejętności wartościowania i rozumienia humanistycznego wymiaru procesów finansowych i namysłu nad wyborami związanymi z finansowym wymiarem stylów życia;
  • rozwija postawę krytycznego myślenia nad spotykanymi na co dzień zjawiskami kultury finansowej.
RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Google search engine

Most Popular

Recent Comments

grzegorz on Przedawnienie długu

PARTNERZY