14 maja 2016 r. odbyło się w Warszawie seminarium „Edukacja finansowa dzieci i młodzież – wspólne wyzwanie”, w którym udział wzięli nauczyciele nauczania wczesnoszkolnego, nauczyciele ze szkół ponadgimnazjalnych, doradcy metodyczni oraz dyrektorzy szkół.

DSC03024DSC03034W trakcie pierwszej części seminarium mieliśmy zaszczyt gościć: Prof. UW dr hab. Małgorzatę Żytko oraz Prof. US dr hab. Beatę Świecką. Seminarium otworzył Prezes  Stowarzyszenia Krzewienia Edukacji Finansowej Kazimierz Janiak, który podkreślił, jak ważną rolę w świadomości finansowej odgrywają: szkoła i nauczyciele. Edukacja w zakresie znajomości podstaw ekonomii, zarządzania finansami osobistymi, umiejętności krytycznego myślenia i zastosowania tej wiedzy w praktyce oraz podejmowania racjonalnych wyborów konsumenckich są obecnie bardzo istotne do funkcjonowania młodego człowieka w gospodarce.

Prof.US dr hab. Beata Świecka uważa, że: „Edukacja finansowa powinna zacząć się już od najmłodszych lat, gdyż wraz z rozwojem gospodarczym, młodzi ludzie coraz szybciej stają się konsumentami usług finansowych, a konsumpcyjny tryb życia generacji Z i Y oraz niestabilna sytuacja makroekonomiczna, w jakiej przyszło im wkraczać w świat finansów sprawia, iż osoby niewyedukowane finansowo podejmują błędne decyzje finansowe tracąc swoje oszczędności lub popadając w spiralę zadłużenia.”

DSC03039

Wiele krajów europejskich już przyjęło Narodową Strategię na rzecz Edukacji Finansowej. W Polsce wciąż na nią czekamy. Z uwagi na dynamiczny rozwój produktów i usług finansowych przyswajanie wiedzy w tym zakresie powinno się rozpoczynać na wczesnym etapie życia każdego człowieka. Wg Prof. UW dr hab. Małgorzaty Żytko: „Znaczenie doświadczeń społeczno-emocjonalnych, poznawczych w okresie wczesnego dzieciństwa jest kluczowe dla rozwoju dziecka, jego sukcesów w karierze szkolnej i powodzenia w dorosłym życiu. Poziom wiedzy i umiejętności społeczeństwa dotyczących racjonalnego, odpowiedzialnego i świadomego gospodarowania pieniędzmi, zarządzania domowymi finansami pozostawia wiele do życzenia. Warto więc organizować dzieciom już od najmłodszych lat takie sytuacje edukacyjne zarówno w domu, jak i w instytucji edukacyjnej, które wiążą się z edukacją finansową rozumianą jako niezwykle ważny aspekt przygotowania świadomych obywateli.”

DSC03074

W trakcie seminarium wszyscy zgodnie stwierdzili, że tematyka finansowa jest dla dzieci i młodzieży interesująca i potrzebna. Nie zawsze wiedza ta jest przekazywana w rodzinie, stąd potrzeba wprowadzania jej elementów do programów szkolnych. Tak jak nabywamy w trakcie życia wiele różnych praktycznych umiejętności np. sznurowanie butów, czy krojenie chleba, tak wiedza finansowa również powinna być mocno osadzona w obszarze praktyki, co w efekcie ułatwi nam codzienne życie. Z tego też powodu organizacje zajmujące się edukacją finansową, nauczyciele i środowisko naukowe powinny wspólnie wspierać swoje działania.

W drugiej części seminarium zostały przeprowadzone warsztaty, w trakcie których przedstawione zostały najnowsze publikacje wydane przez nasze Stowarzyszenie:

Myślę, decyduję, działam – finanse dla najmłodszych” – Małgorzata Żytko, Alina Kalinowska, Ewa Kruk, pakiet edukacyjny dla klas I-III szkoły podstawowej. DSC03090

Podstawy przedsiębiorczości” – nowy podręcznik autorstwa Waldemara Kotowskiego, dopuszczony decyzją MEN do użytku szkolnego (774/2016), przeznaczony do nauczania podstaw przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych.

DSC03105

————————————————————————-

Prof. US dr hab. Beata Świecka – Kierownik Zakładu Finansów Osobistych i Behawioralnych, profesor w Katedrze Bankowości i Finansów Porównawczych Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu, specjalność finanse i bankowość, finanse osobiste i behawioralne, wykładowca akademicki z 20 letnim doświadczeniem, profesor na Uniwersytecie Szczecińskim, autorka książek i 120 artykułów z dziedziny finansów i bankowości; trener w zakresie finansów osobistych w projektach edukacyjnych mających na celu podnoszenie świadomości finansowej Polaków. Laureat nagrody eDukata w 2016 roku. Zainteresowania naukowe prof. skupiają się w obszarach: finanse osobiste, decyzje finansowe gospodarstw domowych, zachowania gospodarstw domowych na rynku finansowym, niewypłacalność gospodarstw domowych, usługi finansowe, bankowość detaliczna, bankowość elektroniczna, karty płatnicze.

Prof. UW dr hab. Małgorzata Żytko – pracownik naukowy Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, kierownik Katedry Edukacji Szkolnej i Kształcenia Nauczycieli. Zainteresowania naukowe: rozwój i edukacja dzieci w wieku wczesnoszkolnym, monitorowanie osiągnięć szkolnych uczniów i ich uwarunkowań, ocenianie wspierające uczenie się, kształcenie nauczycieli. Współkoordynatorka w latach 2006-2011 ogólnopolskich badań monitorujących umiejętności językowe i matematyczne trzecioklasistów i ich środowiskowe oraz szkolne uwarunkowania.  Współautorka pakietu edukacyjnego „Gramy w piktogramy” wspierającego rozwój umiejętności matematycznych dzieci w klasach I-III i IV-VI szkoły podstawowej. Autorka lub współautorka licznych publikacji. Członek ATEE (Association for Teacher Education in Europe). Przewodnicząca rady naukowej fundacji Edukacja na Nowo.